Tero Ahtola Joka päivä oppii jotain uutta

Haamu on kuskannu mua jo 10.000km

 

Käsittämätön juttu, mutta näin on päässyt käymään. Kaikkihan pitävät päivän selvänä, että sähköautolla ei tee mitään. Hitaita paskoja aina laturissa?

Some say, että toimivaa sähköautoa ei ole olemassa, joten tiedä sit, mikä mua on kuskannu tämän vuoden. Liekö itse vanha kunnon white Stigin haamu ollut puikoissa.

Vaikka kuinka sitä kaikki pitää mahdottomana, niin kyl mun on pakko omia silmiäni uskoa. Niin se vaan aina lähtee nissani pattereitten voimalla ja vie perille ja tuo takaisin. Lähtee muuten vielä melko rivakastikin. Vääntö on heti maksimilla käytössä kun painaa raudan permantoon. Lämä tiskiin ei oikein sovellu sähköautoon, kun ei ole tiskiä.

Mitään huippuja ei viitti paljon tässä elvistellä, kun meno toppaa kun seinään 135 kohalla ainakin omassa kotterossa. Mutta onneks tämä ei ole maailman ainoa kulkuneuvo, niin voipi koheltaa sitten jollain muulla, jos tekee mieli radalle.

Kuitenkin ihan tuossa normaalissa sekalaisessa ajossa töitä ja huvia, niin en keksi moittimista. Ennakkoon oli tiedossa että sillä pääsee noin 100 kilsaa latauksella.  Itelle tuo on riittänyt suurelta osin ja sillon kun ei riitä, niin meen toisella autolla. Pikalataustakin testasin vasta nyt ekan kerran kun kävin Hämeenlinnan aakkosmafiassa pikalaturissa. Hammasta purren tosin, kun ei noi aakkosbaarit oikein hotsi, mut pakko mikä pakko.

Siä olikin taksikuski juur pistämässä piuhaa Teslaan ja totes sit kun kyselin, et sillä pääsee yleensä 400-420km.

Noilla kilsoilla voi sanoo sit jo baibai öljysheikeille, kunhan ne lakkaa ostamasta jokaista uutta akkupatenttia pois kuleksimasta..

Mut asiaan, talvella toi sähköauto oli aivan parhaimmillaan käyttömukavuuden osalta. Jos ei viittiny ajastaa lämmitystä, niin sen voi laittaa herätessä vaikka kännykän nissan apsilla päälle, mutta sekään ei haitannut, jos unohti, koska lämmmintä ilmaa alkaa pöhiseen pirttiin noin minuutissa, kun ilmalämpöpumppu sen tuottelee, kuten kylmänkin.

Ei tule ikävä jotai tdi paskoja, jotka ei lämpii talvella ennen kevättä, muuta kun huudattamalla webastoo ajaessakin. Hippasen hupaisaa, että samat heebot kun haukkuu sähköautoja ajaa noilla tdi paskoilla, jotka vie niin  ja niin vähän sadalla, mut unohtaa kertoo mitä ne viä talvella, kun ne webastot huutaa punasena, että näkee ulos. Tarvitaan siis sielläkin erillinen öljypoltin polttomoottorin lisäks, että autolla pystyy ajaan talvella.

Ei siin. On mullakin passatin paska pihalla pitkää matkaa varten, mut siinä ei ole kyseistä öljypoltinta jälkiasennettu, kun on tuotu saksasta käytettynä. Muistaakseni jonkun lääkärin vanha volkkari :)

Kylmä on pirssi, mut harvoin se harmittaa kun ei sinne pakkasella kuitenkaan pääse ees sisään..

Ja taas sähköautoon.. siihen on aika näppärä kotilaturi, joka lisää huomattavasti mukavuutta.  Muutamassa tunnissa on patterit täynnä, kun se auton omalla piuhalla ottaa melkein 10 tuntia.

Maaliskuussa sain sen laturin ja siihen on nyt tullut noin 1500kwh.  Noin 1100 km/kk maksaa siis noin 30e/kk.

Hieman vääristää tietty, kun latailen välillä asiakkaitten töpseleistä, mut ei ne ole huolinut siitä rahallista korvausta kun kyse on noin eurosta kerrallaan.  Noin 20% mun ajoista on menty pyhällä hengellä, eli jarruvoimalla saadulla energialla.

On noista patterivehkeistä kokemusta jo muutaman vuoden ennen tätä akkudatsunia. Pyörän perkeleeseen menin tunkemaan patterin tarakalle, niin sit kun nää narisijat ei muuta keksi niin ne naljailee, et eihän toi mikään polkupörä oo, tai toi mitään kuntoilua oo... Uskomattomia pellejä täälä maanpäällä pyörii. 

Paskaako mua kiinnosta mikä sen häkkyrän nimi on, kunhan se mut siirtää paikasta toiseen sillon kun tarve on, tai onko se jonkun mielestä kuntoilua. Voi voi. Suuri osa matkoista on taittunut sähköpyörällä kilometrien päähän ja usein pelaamaan lenttistä, taita muuta harrastamaan. On aivan sata varma, että laiska kun oon, niin mulla ei ees olis pyörää jos se ei liikkus ominavuin, saati, että polkisin sillä 15km päähän pelaamaan ja takasin.

Ainakin itelle se on mieluinen tapa liikkua. Poljen sen minkä jaksan ja muuten annan mennä pyhällä hengellä.

Että sellasia kokemuksia näistä paskoista millä ei tee mitään :)

Ja ps. en ole vihreä

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Tuo kaikki tuskin oli keksittyä tarinaa, joten kysynpä kokeneelta: jos hankin sähköauton n. 50 kilometrin päivittäisiä ajoja varten, onko auton käytännössä oltava latautumassa joka yö?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Hybridi on paras, koska siinä on molemmat voimalähteet.

En lähtisi sähköautolla pitkälle erämaataipaleelle. Bensaa voi hätätilassa antaa kanisteriin avulias auttaja, mutta ei sähköä. Ovat enemmänkin vielä sellaisia city-atuoja.

Jos kaikkiin maailman sähköautomalleihin asennettaisiin standardiakut, jotka voisi kätevästi vaihtaa, niin nykyisen kaltaisella huoltoasemaverkostolla pärjättäisiin kyllä hyvin, kun tyhjä akku jätettäisiin hyllylle ja täysi vaidettaisiin sieltä matkaan. Huoltoasema sitten latailisi kaikessa rauhassa niitä tyhjiä akkuja asikkaille myytäviksi (eli vahdettaviksi).

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Norjan malliin kun saataisiin sähköautot suomenniemellekin niin vois noi vanhat kalliisti käryttävät paskakasat unohtaa aika pikaseen. Mutta ne verot, ne ei lopu silloinkaan. Päin vastoin, päästöttömillä autoilla vero nousee pian suhteessa eniten. Hyvä Sipilä, olet kaikkien nerojen äiti!

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

Sähköpolkupyörällä tuli kesälläkin siinä torron tiellä ohiteltua traktoreita. Se helkama ainakin on hupaisa väline, vaikkei vanhan akkunsa takia myöskään sovellu pitkän matkan taittamiseen.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset